Mitä ovat ne kirjat, jotka kaikkien pitäisi lukea ainakin kerran elämässään? Saa ehdottaa, saa hihkua, saa sanoa, saa vihjata. Tässä oma näkemykseni kiinnostavista kirjoista, joita haluan joskus lukea. Tämä toimii siis eräänlaisena muistilistana itselleni.
> Richard Bach - Lokki Joonatan
> Pierre Bayard - Miten puhua kirjoista, joita ei ole lukenut
> Vladimir Nabokov - Lolita
> Anna-Leena Härkönen - Karusellimatka
> Anni Polva
> Nicola Barker - Kirkas + Outoja otuksia
> Ken Casey - Yksi lensi yli käenpesän
> Riikka Pulkkinen - Totta
> Harry Salmennimi - Texas, sakset
> Andrei Astvatsaturov - Ihmiset alastomuudessa
> J. M. Coetzee - Huonon vuoden päiväkirja
> Bill Clegg - Nuoren addiktin muotokuva
> Michel Foucault - Sanat ja asiat
> Patti Smith - Ihan kakaroita
> Ilkka Pyysiäinen - Jumalaa ei ole
> George Orwell - 1984 + Eläinten vallankumous + muita utopioita ja dystopioita
> Mihail Bulgakov - Saatana saapuu Moskovaan
> Donna Tartt - Jumalat juhlivat öisin
> Zadie Smith - Valkoiset hampaat
> Ray Dradbury - Fahrenheit 451
> Charles Baudelaire - Pahan kukkia
> Toni Morrison - Jazz
> Kjell Westö - Missä kuljimme kerran
> Tolstoi - Anna Karenina
> Gregory Corso - Sanansaattaja
> Sarah Winman - Kani nimeltä Jumala
> Marisha Rasi-Koskinen - Katariina
> AUTIO, M., Ajatustenlukija
> William Faulkner - Ääni ja vimma
> Christer Kihlman
> Virginia Woolf - Mrs. Dalloway, Majakka, Orlando, Oma huone, Aallot
> Italo Svevo - Zenon tunnustukset
> Daniel Goleman - Tunneäly & sosiaalinen äly
Haasteiden kirjalistat:
Mieleni on rajaton -haaste
Skitsofreniasta
Beate Grimsrud: Hullu vapaana
Einar Már Gudmundsson: Kaikkeuden enkelit
Mika Wickström: Sebastia
Ilkka Raitasuo, Terhi Siltala: Kellokosken prinsessa
Wally Lamb: I Know This Much Is True
Näytelmissä
Eeva-Liisa Manner: Poltettu oranssi
Runoudessa
Sylvia Plath
Anne Sexton
Mielisairaaloista
Ken Kesey: Yksi lensi yli käenpesän
Janet Frame: Faces in the Water
Susanna Kaysen: Girl, Interrupte
Karin Fossum: Hullujenhuone
Paulo Coelho: Veronika päättää kuolla
Masennuksesta
Sylvia Plath: Lasikellon alla
SusuPetal: Sairaalapäiväkirja (myös runoutta)
Sally Brampton: Shoot the Damn Dog
William Styron: Pimeän kuva: Muistelma hulluudesta
Anoreksiasta / syömishäiriöistä
Laurie Halse Anderson: Wintergirls
Sofi Oksanen: Stalinin lehmät
Kira Poutanen: Ihana meri
Laura Honkasalo: Siskoni, enkelinluinen tyttö
Marianne Käcko: Tapa minut, äiti!
Paniikki/ahdistuneisuushäiriöstä
Sofi Oksanen: Baby Jane
Kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä
Jeffrey Eugenides: Naimapuuhia
Elina Tiilikka: Myrsky
Ann Bherlein - En tahdo kuolla, en vain jaksa elää
Potilaskertomuksia
Oliver Sacks: Mies joka luuli vaimoaan hatuksi (myös neurologisista vammoista/sairauksista)
Neurologisia sairauksia/vammoja
Siri Hustvedt: Vapiseva nainen
Klassikoita
Fjodor Dostojevski: Karamazovin veljekset
F. Scott Fitzgerald: Yö on hellä
Charlotte Perkins Gilman: Keltainen seinäpaperi
Edgar Allan Poe: Tohtori Tarrin ja professori Fetherin menetelmä (huom. novelli)
Opuscolon NÖF-haaste eli Nobelista-Öh-Finlandiaan.
Nobelistit:
2011 Tomas Tranströmer, Ruotsi
2010 Mario Vargas Llosa, Peru
2009 Herta Müller, Saksa
2008 Jean-Marie Gustave Le Clézio, Ranska
2007 Doris Lessing, Britannia
2006 Orhan Pamuk, Turkki
2005 Harold Pinter, Britannia
2004 Elfriede Jelinek, Itävalta
2003 John M. Coetzee, Etelä-Afrikka
2002 Imre Kertész, Unkari
2001 Sir Vidiadhar Surajprasad Naipaul, Trinidad/Britannia
2000 Gao Xingjian, Kiina
Finlandia-palkitut:
2000 Johanna Sinisalo Ennen päivänlaskua ei voi
2001 Hannu Raittila Canal Grande
2002 Kari Hotakainen Juoksuhaudantie
2003 Pirkko Saisio Punainen erokirja
2004 Helena Sinervo Runoilijan talossa
2005 Bo Carpelan Berg (Kesän varjot)
2006 Kjell Westö Där vi en gång gått (Missä kuljimme kerran)
2007 Hannu Väisänen Toiset kengät
2008 Sofi Oksanen Puhdistus
2009 Antti Hyry Uuni
2010 Mikko Rimminen Nenäpäivä
2011 Rosa Liksom Hytti nro 6
Finlandia Junior-palkitut:
2000 Tomi Kontio Keväällä isä sai siivet
2001 Kira Poutanen Ihana meri
2002 Raili Mikkanen Ei ole minulle suvannot
2003 Arja Puikkonen Haloo kuuleeko kaupunki
2004 Riitta Jalonen Tyttö ja naakkapuu
2005 Tuula Korolainen Kuono kohti tähteä
2006 Timo Parvela, Virpi Talvitie (kuvitus) Keinulauta
2007 Aino Havukainen ja Sami Toivonen Tatun ja Patun Suomi
2008 Esko-Pekka Tiitinen Villapäät
2009 Mari Kujanpää Minä ja Muro
2010 Siri Kolu Me Rosvolat
2011 Vilja-Tuulia Huotarinen Valoa valoa valoa
2011 Rosa Liksom Hytti nro 6
Finlandia Junior-palkitut:
2000 Tomi Kontio Keväällä isä sai siivet
2001 Kira Poutanen Ihana meri
2002 Raili Mikkanen Ei ole minulle suvannot
2003 Arja Puikkonen Haloo kuuleeko kaupunki
2004 Riitta Jalonen Tyttö ja naakkapuu
2005 Tuula Korolainen Kuono kohti tähteä
2006 Timo Parvela, Virpi Talvitie (kuvitus) Keinulauta
2007 Aino Havukainen ja Sami Toivonen Tatun ja Patun Suomi
2008 Esko-Pekka Tiitinen Villapäät
2009 Mari Kujanpää Minä ja Muro
2010 Siri Kolu Me Rosvolat
2011 Vilja-Tuulia Huotarinen Valoa valoa valoa
Suositeltuja elokuvia:
> The Commitments
> Youth in Revolt
> Scott Pilgrim vs. The World
> Nick and Nora's Infinite Playlist
> Juno
> (500) Days of Summer
> The Help - Piiat
> Once
> True Romance
> Crank
> Stilyagi
> Almost Famous
1. The royal tenenbaums
2. Melancholia
3. Harold & Maude
4. La Strada
5. Gadjo Dilo
6. Into the wild
7. Breaking the waves
8. Lilja 4-ever
9. Hours
10. Dancer in the dark
11. Dogville
12. Mulholland drive
13. The human centipede
14. Blue velvet
15. Mysterious skin
16. Tilsammans
17. Girl, interrupted
18. One flew over the cuckoo’s nest
19. Antichrist
20. Amadeus
21. Rosemary’s baby
22. The shining
23. Fucking Amål
24. Suolaista ja makeaa (suomalainen jopa!)
25. Elephant
26. Boys don’t cry
27. Spirited away
28. Let the right one in
29. Lost Highway
30. Le double vie de Véronique
31. Happiness
32. Magnolia
33. Eyes wide shut
34. The ninth gate
35. Repulsion
36. The pianist
37. The piano teacher
38. The piano
39. American history X
40. Thelma & Louise
41. Schindler’s list
42. American beauty
43. Requiem for a dream
44. Seventh seal
45. Leon
46. Brokeback mountain
47. A short film about killing
48. Edward skissorhands
49. Kiki’s delivery service
50. The Truman show
51. Forrest Gump
52. Titanic
53. Kill Bill 2
54. Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring
55. Big Lebowski
56. Big fish
57. Battle royale
58. Nosferatu
59. The land before time (maa aikojen alussa)
60. The butterfly effect
61. Dead man
62. Fire walk with me
63. Dead poets society
64. Once were warriors (kerran sotureita)
65. Lost in translation
66. The Blair witch project
67. Avatar
68. Black swan
69. E.T.
70. The Birds (Hitchcock)
71. The Grandmother (Lynch short)
72. Holes
73. Pan’s Labyrinth
74. Tideland
75. Carrie
76. The eternal sunshine of the spotless mind
77. Heavenly creatures
78. Beautiful thing
79. The Rocky Horror Picture Show
80. Buffalo ´66
81. Amélie
82. I, robot
83. KIDS
84. Little miss sunshine
85. Donnie Darko
86. Clockwork orange
87. The Others
88. Dances with Wolves
89. Ken Park
90. Urbania
Tuossa yhdessä kohdassa sinulla lukeekin, että muita utopioita ja dystopioita ja niistä suosittelisin erityisesti Margaret Atwoodin Orjattaresi-kirjaa. Se on minusta aivan mielettömän hyvä. Kannattaa lukea, jollet ole jo lukenut. :)
VastaaPoistaEn ole lukenut! Kiitos vinkistä :>
Poista